Week 1

Bijgewerkt: 11 aug 2019

Ik ben nu alweer een week in Cambodja, een eigenzinnig land dat tussen Thailand en Vietnam ligt. Op donderdagochtend kwam ik aan in het gasthuis, moe van de vliegreis, maar kon toch weinig slapen.

De volgende dag kreeg ik een presentatie van één van de werknemers van AVN - Asia Volunteering Network - over Cambodja. In deze presentatie kwam veel naar voren, zoals de geschiedenis van Cambodja, de manier van leven en ik kreeg zelfs nog een kleine taalworkshop. In de middag werd ik last-minute uitgenodigd om mee te gaan naar Siem Reap in het noorden, van vrijdag tot en met zondag, en natuurlijk zei ik hier geen nee tegen.

Lange bustocht

In de ochtend vertrokken we om 07:30 uur om vervolgens zes uur in de bus te zitten. Om twee uur kwamen wij aan in Siem Reap, gingen naar het hotel en hadden even de tijd om bij te komen, maar daarna gingen we gelijk weer opstap. We gingen naar het grootste meer van Cambodja, Tonlé Sap meer. Hier zijn wij met een boot opgegaan, en voeren we naar een drijvend dorp dat aan het begin van het meer lag. Het was een mooie vaartocht, en het dorp was ook interessant. Nadat we terug bij de bus waren gekomen reden wij terug naar de stad, om een tour te krijgen naar de oude markt. Hier zag ik al allemaal leuke dingen, maar ik heb nog vijf weken te gaan dus souvenirs kopen is misschien nog wat vroeg. ’s Avonds aten we in een all you can eat Khmer buffet restaurant, wat eerlijk gezegd erg lekker was. Tijdens het eten was er nog een live-dans show, wat bij ons voor veel gelach zorgde.

Heel vroeg

Op zaterdag gingen we al om 04:00 uur op pad, richting de plek waar we een ticket konden kopen voor de tempels van Ankor Watt. Toen wij daar om 04:30 uur aankwamen stonden er al rijen met mensen en na 20 minuten te hebben gewacht had ik dan eindelijk mijn gouden ticket in handen. We gingen snel door, want wij wilden de zonsopkomst zien bij een van de belangrijkste tempels. Dit lukte ons ook! Het was echt spectaculair, er hing een mysterieuze mistwolk over de tempel, en het gouden licht dat daarvan weerkaatste was iets dat ik nog nooit had gezien. We hebben die dag meerdere tempels bezocht, waaronder de beroemdste de Ta Prohm tempel. Daarnaast hebben we tussen een aantal tempels zelfs de fiets gebruikt, wat voor een Nederlander toch altijd een leuke ervaring is.

Rijst

Na het bezoeken van de tempels waren we vrij om te doen wat wij wilden, en wij besloten maar te doen waar Siem Reap om bekent staat in Cambodja, uitgaan. Uiteindelijk kwamen we rond 02:30 uur weer terug en gingen snel naar bed, want tja, om 09:00 uur moesten we er alweer uit om te rijden op een traditionele osse-kar. Natuurlijk wel grappig, de os bracht ons naar een rijst-wijn fabriek en naar een rijstveld. Erg leuk, zeker omdat het in het rijstveld echt naar rijst rook.

Monument

Op maandag heb ik een tour gekregen door Phnom Penh van AVN, en heb de highlights van de stad gezien. Zo zijn wij naar central market, the Killing Fields, S21 en de russische markt geweest. The Killing Fields en S21 waren erg buitengewoon indrukwekkend, omdat ik weinig wist over de genocide die hier is geweest in de jaren 70, waarbij bijna een kwart van de bevolking stierf in iets meer dan drie jaar. S21 was een gevangenis waar mensen werden gemarteld. In de gevangenis is nu een tentoonstelling waarbij er honderden foto’s te zien zijn van mensen die hier hebben gezeten, en dit niet door konden vertellen. Nadat ze uitgemarteld waren werden ze naar the Killing Fields gebracht, waar ze in grote aantallen werden vermoord en in massa graven werden gegooid. Nu is er een monument voor de slachtoffers gebouwd, maar het blijft een raar gevoel om daar te lopen.

Stage 3e jaars november 2018 - maart 2019

Avonturen meebeleven?

schrijf je in en ontvang mijn updates

Over mij

• YouTube Icon Pim Fischer
  • Instagram Pim Fischer
  • LinkedIn Icon Pim Fischer
  • Facebook Icon Pim Fischer

Mijn naam is Pim Fischer. Voor mijn studie, Finance & Control, aan de Haagse Hogeschool ga ik stage lopen op Mauritius. Een prachtig eiland in de Indische Oceaan. Het ligt op zo'n 9.500 km hiervandaan en ruim 14 uur vliegen vanaf Amsterdam.
Het verloop van mijn avontuur >>

Mauritius (succesvol afgerond)
winter 2018 - 2019 stage Finance & Control

Cambodja
zomer 2019 stage Micro-Finance

Stage juli - augustus 2019

Omdat ik me wil oriënteren voor mijn eindstage in micro-finance ga ik in mijn zomervakantie 2019 op stage naar Cambodja. Toevallig is het ook zo'n 9.500 km van thuis, ongeveer net zover als Mauritius. Deze stage is micro-finance georiënteerd. Dus ik hoop hier te leren of ik inderdaad de goede richting opgeslagen ben.

Hier kun je mijn avontuur volgen in Cambodja >>

Stage 4e jaars eindstage 2020

Mijn stage begint in het najaar bij VSL (Nationaal Metrologisch Instituut van Nederland), in Delft. Ik sta in de startblokken.

Eindstage + scriptie (in overleg HHS)